Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Dagligdag i SFO'en

I SFO’en arbejder vi med relationer – relationer børnene imellem og mellem børn og voksne. Vi øver sociale færdigheder og udvikler børnenes alsidige kompetencer.

Morgen SFO: Her er det primært de faste morgenåbnere der modtager børnene. Det er fint at børnene trykker sig ind om morgenen, men ”flyveren” (den frie person, der sørger for registrering mm) følger op inden kl. 12:00

Eftermiddags SFO: Børnene starter med at være ude fra 13.45-14.00. Når børnene går hjem er det vigtigt, at de trykker sig ud og siger farvel til en voksen. Der vil hver dag være tilbud om forskellige aktiviteter – dette vil være enten et kreativt værksted, fysiske aktivitet i hallen/ude eller begge dele. Derudover tilbydes der SFO-spring/SFO-svømning, og der vil dagligt være mulighed for at lege både ude og inde ex. spille brætspil, lave puslespil, hygge sig sammen og ikke mindst fordybe sig i den frie leg.

Omk. kl. 16:00 lukker vi ned for aktiviteterne, hvorefter vi samles ved 0. årgang. Det er vigtigt, at de sidste børn i SFO’en får en stille og rolig stund med bla. et spil og en snak.

Det pædagogiske arbejde: Det vigtigste for os, i det pædagogiske arbejde, er at skabe tryghed, nærvær og omsorg. I SFO’en arbejdes, der kontinuerligt, med at tage vare på- og drage omsorg for det enkelte barn. Vi arbejder med socialisering, læring, dannelse og fællesskaber. Vi bestræber os på at give børnene mod og lyst til samvær og nærvær med andre, samt at de udviser omsorg for hinanden. Vi hjælper børnene til at blive selvhjulpne i f.eks. konflikthåndtering, fordybelse, nysgerrighed på omverdenen, kreativitet, færdiggørelse og udholdenhed (ex. blive i en leg, spille et spil til ende, rydde op efter sig selv og komme sig efter at have slået sig eller efter en konflikt) ….. det at overvinde sig selv.

SFO

I arbejdet med skolens værdier i SFO’en vægter vi en gensidig respekt for hinanden og nærmiljøet. Vores intention er at være tydelige rollemodeller. Vi forventer, at børnene taler pænt, at de opfører sig respektfuldt overfor andre, at de øver sig på at give og tage, at de tager ansvar og øver sig på at være en god kammerat, hvor de bliver gode til at aflæse hinanden. Vi øver børnene i at lege med forskellige og udvikle venskaber på tværs af kulturer og alder. Det at have venner er altafgørende for barnets trivsel og udvikling.

Læring i SFO’en: Ved læring forstås også at børnene gør sig sine egne erfaringer og lærer heraf. Blandt andet at kunne agere hensigtsmæssigt gennem konflikter, at overholde regler og rammer, at gøre sig umage i fællesskabet. Ovennævnte understøttes af de daglige tilbud om forskellige aktiviteter og værksteder. Her er det vigtigt at understrege at processen er det vigtigste - ikke det færdige produkt. I værksteds aktiviteter vægter vi ”Mesterlæreprincippet, hvor børnene lærer af hinanden.

Legen: At skabe rum for børns leg og udfoldelse ser vi også som en vigtig opgave. De voksne finder balancen mellem struktureret- og fri leg, hvor der for alvor trænes samarbejde og færdigheder, så børnene mærker deres egne og andres behov. I legen styrkes børnenes fantasi og kreativitet, børnene eksperimenterer og prøver omverdenen af på godt og ondt, og det er her de lærer at bearbejde store og små oplevelser.

Dialog: Hele personalegruppen er altid åbne for en dialog omkring jeres børn og deres trivsel. Vi vil rigtig gerne tale med jer ift. de øjebliksbilleder I danner jer af dagligdagen i SFO’en eller ift. det jeres børn kommer hjem og fortæller.

Med udgangspunkt i den sammenhængende Børne og Ungepolitik i Svendborg kommune er målene for et barn i SFO’en:

  • Styrke - Barnets evne til at mestre livet understøttes kontinuerligt.
  • Ambition - Børn bliver udfordret, så deres selvværd styrkes og de bliver så dygtige, som de kan.
  • Samarbejde - Der kommunikeres i et anerkendende og værdsættende sprog.
  • Kreativitet - Der skabes mange ideer, som fremmer læring, udvikling og trivsel for den enkelte og fællesskabet. Der er innovative rum for refleksion og handling.

Fælles pejlemærker, som skal skabe lige muligheder for aktivt deltagelse i fællesskaber.