Læse- og Skrivevejledning

Ordblindhed

Tidlig indsats:

På Vestre Skole er vi opmærksomme på, at hjælpe elever i læse- og skrivevanskeligheder tidligt i deres skoleforløb. Vi anvender derfor bl.a. den nationale ordblinderisikotest i 0. og 1. klasse. Denne test er et internt værktøj, som giver os et bedre overblik over, hvilke elever der har svært ved at lære/huske lydene og at sætte dem sammen til ord. Sammenholdt med andre relevante test og ikke mindst lærernes samt forældrenes oplevelser af barnets læse- og skriveudvikling, planlægger vi hvilken indsats der skal til for at støtte barnet bedst muligt.

Ordblindetest:

Fra 3. klasse benytter vi den nationale ordblindetest. Inden vi tager testen på en elev, har læsevejlederen foretaget en udredning af elevens læsefærdigheder. Dette sker efter aftale med elevens lærere og forældre.

Hvad gør vi på Vestre Skole?

Når en elev er testet ordblind samles læsevejleder, lærere, forældre og barn til et orienteringsmøde.

Her kommer vi omkring;

• hvad ordblindhed er.
  • indmeldelse i NOTA (en database med lydbøger og e-bøger).
  • information om den støtte vi vil tilbyde her på skolen.
  • hvordan forældrene kan støtte deres barn hjemme.

Hvordan hjælper vi ordblinde elever i hverdagen:

• Vi tilbyder et Tapping-forløb (systematisk specialundervisning til ordblinde elever).
  • Vi udleverer et kompenserende it-værktøj til eleven (iPad).
  • Vi tilbyder LST-kurser ( Læse-skriveteknologi)
  • Vi tilstræber at afholde ordblindenetværk for ordblinde elever og deres forældre, sammen med Rantzausminde Skole.
  • Vi støtter eleven til at bruge LST-værktøjerne i undervisningen.