DSA (dansk som andetsprog)

På Vestre Skole har vi pt. 19% flersprogede elever med vidt forskellig baggrund, modersmål og
sprogligt udviklingsniveau. Deres eventuelle behov for undervisning i DSA – dansk som
andetsprog – tilgodeses således:

• En stor gruppe indgår på lige fod med de etsprogede elever i almenundervisningen, men har god gavn af vores fokus på, at sproglig udvikling er en opgave alle lærere skal medtænke i den daglige planlægning og undervisning. Den opgave øves i løbende co-teachingforløb med skolens DSA-vejleder.
  • En mindre gruppe modtager supplerende dansk som andetsprogs-undervisning et par timer om ugen. Her bliver eleverne klædt på til bedre at forstå tekster og emner, som klassen arbejder med.
  • En lille gruppe af elever (typisk nyankomne til landet) har behov for basisundervisning i dansk som andetsprog. Undervisningen af disse elever varetages primært af kommunens DSA-konsulent fra PPR.