Målsætning

Vestre Skole lægger vægt på, at eleverne udvikler sig til hele mennesker. Der gives plads til, at de udvikler faglige kompetencer, social forståelse, følelsesmæssigt selvværd og kreativ virkelyst. Vi tror herved, at børnene bedre bliver i stand til at imødegå fremtidens udfordringer og bliver i stand til at kunne tage ansvar for sig selv, deres medmennesker og omverdenen.

Vi bestræber os på, at det daglige samvær er præget af åbenhed, samarbejde og gensidig respekt.

Vi lægger vægt på, at hvert enkelt barn kan bevare sin identitet og samtidig opøve et ansvar overfor sig selv og andre. For at kunne forstå sig selv og sine medmennesker, er det vigtigt at lære alle sider af sig selv at kende. Det er i samarbejdet med - og i behovet for hinanden, at børn udvikler deres personlighed og deres medmenneskelighed.

Vigtige mål for os er:

•  At eleverne igennem hele deres skoletid vedbliver at være nysgerrige overfor deres omverden og derved bevarer lysten til at lære nyt.
  • At eleverne bliver trygge og positive og fastholder lysten til at gå i skole.
  • At eleverne tør være sig selv og samtidig evner at vise respekt for og tage hensyn til andre elever.
  • At eleverne samarbejder og følger givne normer, og
  • At eleverne lærer at tænke kritisk og fremkomme med egne synspunkter.

For at nå disse mål, er det vigtigt at alle medvirker til at skabe et skolemiljø, der kendetegnes ved:

• At eleverne oplever nærvær, positiv interesse og engagement i hverdagen.
  • At lærere og elever sammen udvikler trivselsregler for arbejdet, for samværet på skolen, og på de enkelte hold.
  • At alle medvirker til at opnå en ”vi-følelse” gennem mange fælles aktiviteter.
  • At lærerne fremmer elevernes tryghed ved mange samtaler om trivsel og kammeratskab på holdet og på skolen som helhed, og derigennem får eleverne til at føle sig delagtiggjort i skolens aktiviteter.
  • At eleverne har medindflydelse på ting, begreber og følelser – som de vil være i stand til at tage med sig, når de forlader Vestre Skole, og bruge aktivt i deres liv.

Derfor vil vi en skole, hvor børn, unge og voksne færdes i et trygt miljø, hvor vi lægger vægt på ansvarlighed og samarbejde, hvor lærere og elever i samarbejde tilrettelægger og gennemfører en undervisning præget af kvalitet, faglighed og tværfaglighed, hvor undervisningen lægger op til undren, oplevelse og eksperimenteren, hvor vi vægter det musiske, det kreative samt fantasi og udfordringer.