Skoledagen

Dagligdagen på Vestre Skole:

Skoledagen på Vestre Skoler er opbygget i moduler:

• Kl. 8:15 Starter vi skoledagen med fælles morgensamling på Skoletorvet

Herefter går eleverne til undervisning indtil kl. 9:45, hvor der er en formiddagspause til kl. 10:00.

• Kl. 10:00 til 11:30 Midtermodulet – herefter er der 15 min. spisning i klasserne med underviseren inden eleverne holder pause til kl. 12:15.
  • Kl. 12:15 Undervisning for Indskolingen frem til kl. 13:45 – Herefter er der mulighed for at gå i SFO til kl. 16:45/16:00

For Mellemtrinnet er der undervisning frem til kl. 15:00 (mandag til onsdag). Torsdag og fredag til kl. 13:45.

• I begge pauser forestår vores Legepatrulje (6. årg.) frikvartersaktiviteter for Indskolingen.

Vi tilstræber at alle dage på Vestre Skole er en blanding af faglig undervisning, bevægelse, ture ud af huset og at der indgår kreativitet i elevernes skoledagen. De fleste dage vil derfor bestå af en vekslen mellem forskellige aktiviteter og måder at arbejde sammen på for at sikre en varieret skoledag for alle.

På alle årgangen har vi paralleltlagte timer i dansk og matematik, således der er skabt mulighed for holddeling på tværs af årgangen. Det er også i disse timer, at vi primært anvender vores holddelingstimer. Her har alle klasser i perioder holddelt undervisning, med målrettede forløb med CO-teaching af vores vejledere indenfor dansk eks. læsning, matematik, it og sprog i alle fag.

Vi organiserer vores skoledag med udgangspunkt i at vores elever tilbringer rigtig lang tid i skole og SFO-regi. Derfor skal undervisningen også give rigtig god mening. Da mening er et nøgleordet tilstræber vi os på at skabe de bedst mulige forudsætninger, som fremmer elevernes lyst til læring, til at udvikle sig individuelt og sammen med andre.

På tværs af mellemtrinnet har vi i de sidste 6 år haft en P-fagsordning, hvor eleverne selv vælger sig på hold, ud fra interesser og lyst ift. fagene Idræt, Madkundskab, Science/IT, Billedkunst, Håndværk & Design, Udeliv, Musik og Drama, tre gange årligt mandag til onsdag fra 13-15,

Vestre Skole inddrager og bruger IT i undervisningen i samtlige fag. Der er Smartboards i alle klasser og vi tilbyder iPads og Chromebooks, hvis ikke eleven har sin egen med.

Som sagt  er alle dage på Vestre skole  en blanding af faglig undervisning, bevægelse og kreative fag for eleverne. Vi veksler mellem forskellige aktiviteter for at skabe en varieret og spændende skoledag for eleverne, hvor vi også bruger de omkringliggende kultur- og idrætsfaciliteter og tilbud.

Eksempler på det er:

• Alle årgange er på Naturskolen og Sejlcenteret
  • Alle årgange deltager i Idrætsarrangementer i løbet af året.
  • Alle årgange deltager i kultur- og fagspecifikke arrangementer i løbet af året.
  • Alle årgange er på lejrskole, hytteture eller har overnatning
  • Mellemtrinnet har P-fagsordning mandag til onsdag fra 13:00-15:00, på tværs af årgangene. Det er en valgfagsordning med praksis-/musiske fag.
  • De enkelte årgange på Mellemtrinnet har 2 X 4 dages forløb i SG-huset med temaet ”læring med kroppen forrest” i fagene dansk og matematik. Dette projekt er et samarbejde mellem Vestre, Rantzausminde og SG-huset.