Børnegrupper på Vestre Skole

Erfaringen viser, at hvis børn er tynget af sorg, eks. ved dødsfald eller skilsmisse i familien, er de ikke i trivsel. De kan  hæmmes i indlæringen og i de sociale fællesskaber. Sorgen tærer på energien hos barnet, og det kan være en udfordring at færdes i et fagligt og socialt fællesskab.

Derfor vil vi gennem omsorgsgruppe og skilsmissegruppe give børn muligheden for, at de kan dele deres oplevelser/erfaringer med andre børn i samme situation, så de ikke føler sig alene. Hvis børnene kan dele deres sorg/tanker/følelser med andre, kan sorgen blive lettere at bære på. Den følelse opstår når de ved, at de ikke er alene.

Omsorgsgruppe:

Her på Vestre skole har vi børn, som har mistet en forældre. Omsorgsgruppen er en åben gruppe for alle aldersgrupper. Alle børn som har eller skal miste en betydningsfuld voksen (nær omsorgsperson) kan være med. Gruppen er ikke tidsbegrænset, og børnene kan være med, så længe det giver mening for barnet.

Hver anden uge mødes vi i Omsorgsgruppen. Her mødes børn, som har mistet en forældre, og her kan de tale med hinanden og dele deres historier, tanker og følelser med andre i samme situation.

Vi tager forskellige emner op i grupper som f.eks. om sorgens mange følelser, omverdenens reaktioner, om svære mærkedage og savn, døden, at bede andre om hjælp etc.

Vi skaber et fællesskab for børn med voksne, som “tør spørge og snakke” om det som svær.

Skilsmissegrupper:

På Vestre Skole tilbyder vi skilsmissegrupper for de børn, der skønnes at have behov for det, og som har det svært med, at deres forældre ikke bor sammen. I gruppen har børnene mulighed for, at høre andre børn fortælle deres historier og tanker om at være skilsmissebarn.

De får mulighed for at opdage, at de ikke er alene om deres tanker og følelser. Det kan være svært for disse børn at udtrykke deres tanker og følelser overfor deres forældre, fordi børnene kan føle sig i klemme eller frygter, at de kan komme til at gøre den ene- eller begge forældre kede af det.

På Vestre er skilsmissegrupperne aldersopdelt i indskolingsbørn og mellemtrinsbørn.

Forløbet i skilsmissegruppen vare i 10 uger - 1 gang ugentligt med opstart 2 gange i løbet af et skoleår.

Børnene får et diplom når forløbet er slut med tegninger, hilsner og gode råd fra de andre børn i gruppen.

De emner vi er inde og berøre er bl.a: Savn, skyld, regler og skiftedage, plusser og minusser ved bonus-familier, højtider og mærkedage, hvad er det positive ved at være skilsmissebarn, hvad er svært, og følelser og tanker omkring det nye liv efter skilsmissen.